WARSZTATY DOBRYCH RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Warsztaty | Akademia EQ
Rodzina jest miejscem, w którym dziecko przychodzi na świat, gdzie zaspokajane są jego wszystkie podstawowe potrzeby, zarówno fizjologiczne, jak i psychiczne. Dziecko jest integralną częścią rodziny i to właśnie tam kształtuje się młody człowiek. Postawy rodziców (to co i jak mówią, jak się zachowują) bezpośrednio wpływają na odbiór świata przez dziecko. Umiejętność rozumienia dziecka, jego potrzeb, emocji i ograniczeń oraz umiejętność komunikowania się z nim są zatem podstawą świadomego rodzicielstwa.
Proponujemy Państwu cykl czterech spotkań warsztatowych, które umożliwią spojrzenie na świat oczami dziecka i wypracowanie nowych strategii budowania satysfakcjonujących relacji z dzieckiem oraz wzrostu kompetencji emocjonalnych. Są skutecznym narzędziem rozwijania kompetencji wychowawczych rodziców i wzrostu poczucia własnej wartości u dzieci. Skierowane są do wszystkich osób, które szukają głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi.
Warsztaty Dobrych Rodziców składają się z czterech tematycznych spotkań: „Granice w wychowaniu – co to właściwie jest i jakie ma znaczenie?”, „Emocje w wychowaniu.”, „Jak zachęcić do samodzielności i współpracy?”, „Jak rozwiązywać konflikty? Jak zachęcać i chwalić?”
PROGRAM WARSZTATÓW:
Głównym celem warsztatów jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie z sytuacjami codziennego życia. Refleksja nad własną postawą wychowawczą, nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, nauka dialogu a także wymiana doświadczeń, spostrzeżeń.
Program w znacznej części oparty jest na programie rekomendowanym m.in. przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców“. Bazuje on na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish, z których najsłynniejszą jest książka pt.: “ Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby do nas mówiły.”
KORZYŚCI:
- Lepsze rozumienie dziecka,
- Adekwatne reagowanie na codzienne zdarzenia,
- Osiągnięcie zrozumienia, porozumienia i współpracy z dzieckiem,
- Nawiązanie głębszych relacji z dzieckiem,
- Wzrost poczucia własnej wartości dziecka.
Warsztaty Dobrych Rodziców i Wychowawców
I. Granice w wychowaniu – co to właściwie jest i jakie ma znaczenie?- Znaczenie granic psychologicznych w codziennym życiu rodziny.
- Konsekwencje elastycznych lub sztywnych granic psychologicznych w dorosłości dzieci.
- Nauka budowy bezpiecznego systemu granic psychologicznych rodzica i dziecka.
- Asertywny rodzic – asertywne dziecko: wzrost jakości funkcjonowania systemu rodzinnego.
- Zrozumienie, czym są granice psychologiczne.
- Zrozumienie fundamentalnego znaczenia wzajemnego szanowania granic dla prawidłowego funkcjonowania rodziny.
- Przejrzystość funkcji i ról pełnionych przez członków rodziny.
- Jasność komunikacji.
- Poczucie ulgi i wewnętrznego spokoju związanego z jasnością struktury rodziny.
- Istotny wpływ na podział obowiązków w domu.
- Podniesienie poczucia własnej sprawczości i własnej wartości zarówno u dzieci jak i rodziców.
Warsztaty Dobrych Rodziców i Wychowawców
II. Emocje w wychowaniuWarsztaty Dobrych Rodziców i Wychowawców
III. Zachęcanie do samodzielności i współpracy- Omówienie potocznych metod zachęcania do samodzielności i współpracy oraz konsekwencji ich stosowania.
- Przedstawienie tego, co jest podstawą zachęcenie do współpracy?
- Omówienie metod zachęcania do współpracy i samodzielności.
- Wskazanie, jaką rolę przy zachęcaniu do samodzielności i współpracy ogrywa etykietowanie dziecka.
- Ćwiczenie komunikacji uwzględniającej potrzeby rodzica i dziecka.
- Ćwiczenie budowania zrozumiałej i otwartej komunikacji w rodzinie.
- Wzrost samodzielności dziecka.
- Wzrost poczucia własnej wartości u dziecka.
- Poczucie bycia zrozumianym, uszanowanym, docenionym.
- Zrozumienie, co jest podstawą zachęcenia do współpracy?
- Przejrzystość funkcjonowania domu.
- Jasność komunikacji, wymagań.
- Umocnienie wewnętrznych granic.
- Wzmocnienie więzi.
Warsztaty Dobrych Rodziców i Wychowawców
IV. Jak rozwiązywać konflikty? Jak zachęcać i chwalić?- Omówienie istoty konfliktu między członkami rodziny.
- Przedstawienie trzech typów rozwiązywania konfliktów.
- Zrozumienie konfliktu, potrzeb, emocji i umiejętność poszukiwania wspólnych rozwiązań.
- Omówienie różnic między karaniem a konsekwencją.
- Zrozumienie tego, co dają pochwały i zachęty?
- Przedstawienie metody, jak chwalić i zachęcać, by wzmacniać poczucie własnej wartości u dziecka?
- Zmiana postrzegania konfliktu.
- Umiejętność odpowiedniego reagowania w sytuacjach konfliktowych.
- Poczucie poszanowania własnych granic oraz granic dziecka.
- Poczucie zrozumienia, bliskości, akceptacji.
- Pogłębienie więzi.
- Wzrost poczucia własnej wartości u dziecka.
- Radość i zadowolenie.